NY KAMPAGNE OMKRING DET STATSLIGE FISKETEGN
Lystfiskeren betaler 214 kr. én gang om året for at indløse det statslige fisketegn. Eller mindre, hvis man køber et dags- ellerugetegn. De fleste tænker nok ikke videre over, hvad pengene går til. Det statslige fisketegn lever med andre ord et stille liv – selvom det omfatter cirka 200.000 lystfiskere og derfor millioner af kroner.
Det skal der nu laves om på.
Dansk Lystfiskeri har siden stiftelsen opfordret til en bredere markedsføring af fisketegnet og vedholdende presset på emnet i fiskeriministeriets §7-udvalg, som rådgiver omkring fisketegnsmidlerne. Det har ministeriet anerkendt, og Dansk Lystfiskeri er inviteret til en arbejdsgruppe omkring markedsføring af fisketegnet.
I 2025 gennemføres derfor en kampagne omkring det danske fisketegn – under temaet ”Hemmeligheden bag…”
Kampagnen vil vise hemmeligheden bag gode fangst- og fiskehistorier og samtidig give konkret viden om fisketegnet, og hvilke tiltag som finansieres af midler fra fisketegnet. Den gennemføres af bureauet &Co, som har vundet opgaven efter udbud. Christoffer Reimer Petri, kampagneansvarlig fra &Co, udtaler:
– Vi er først og fremmest stolte over at have vundet udbuddet om en så vigtig opgave. Danmark har et unikt lystfiskeri, ikke mindst takket være de mange tusinde danskere, som med deres fisketegn bidrager til både miljøet og fællesskabet. Det skal vi skabe opmærksomhed omkring, så endnu flere har lyst til at være med. Kampagnen har et humoristisk greb, som forhåbentlig både kan bringe smilet frem og pirre til lystfiskernes evige nysgerrighed for at opsnappe hemmelige tips & tricks. Og så siger vi ikke mere for nu!
Kampagnen forventes lanceret i april 2025 og med fokus på sociale medier og fiskegrejs-butikker over hele landet. Kampagnen vil også blive gennemført i en tysk variant målrettet de mange tyske lystfiskere som besøger Danmark.
– Det har længe været et ønske for brancheforeningen at få skabt opmærksomhed omkring fisketegnet for på den måde at nå ud til de personer som, måske uden at vide det, fisker uden at have fisketegn. Jeg er tilfreds med, at der er blevet lyttet til det, og ser frem til at kampagnen vil give en profilering af de muligheder og det ansvar og forpligtelser man har, når man fisker som lystfisker i Danmark, siger Peter Lyngby, formand, Dansk Lystfiskeri.
Kampagnen har et budget på 450.000 kr. og er finansieret af Lystfisker Danmark (national strategi for lystfiskeri).
Yderligere info: Arne Kvist Rønnest, projektchef Lystfisker Danmark (national strategi for lystfiskeri), tlf. 29 61 96 16, akvir@assens.dk