ET SKRIDT NÆRMERE EN FESTIVAL FOR LYSTFISKERE
Lige siden aktører i lystfiskerbranchen for første gang trådte sammen og drøftede, hvad Dansk Lystfiskeris opgaver og virke som brancheforening skulle være – der har en stor og samlende lystfiskerbegivenhed været et af emnerne på ønskelisten.
Ved stiftelsen i 2022 vurderede bestyrelsen, at opgaven umiddelbart ville kræve for mange kræfter at kaste sig over, og at en række politiske emner var langt mere akutte.
Nu er Dansk Lystfiskeri et andet sted, og en intern arbejdsgruppe har genbesøgt og bearbejdet ideerne om den store danske lystfiskerbegivenhed.
Tankerne blev præsenteret i overskrifter på Dansk Lystfiskeris generalforsamling, og efterfølgende er en konceptbeskrivelse udarbejdet.
FRA MESSE TIL FESTIVAL
Arbejdsgruppen har vendt og drejet hvilket type arrangement, der vil være den største gevinst for lystfiskeri i Danmark – og dermed også for branchen.
Konklusionen er, at vi bør ændre vores opfattelse af den klassiske indendørs grejmesse i vintermånederne. For at engagere alle lystfiskerinteresserede bør vi lægge eventen først på sommeren og skabe en festivallignende oplevelse, udover salg og visning af fiskegrej.
Det er en tanke, der skal modnes og have tid til at bundfælde sig.
Derfor er planen om første afvikling først i 2028.
BRANCHEN BAKKER OP
Branchens opbakning er afsøgt med succes og bred opbakning til ideen. Derfor besluttede en enig bestyrelse, på Dansk Lystfiskeris nyligt afholdte forårsmøde, at gå videre med arbejdet: At realisere en dansk lystfiskerfestival i samarbejde med Assens Kommune, Danmarks Sportsfiskerforbund og Lystfisker Danmark, den nationale lystfiskerstrategi.
Klik på linket herunder, hvis du endnu ikke har læst konceptbeskrivelsen.




